Want hoe overleef je bijvoorbeeld tussen al die duizenden andere webwinkels? En hoe behaal je op een duurzame manier rendement? Het juiste antwoord is door te investeren in SEO. In dit artikel leggen we je uit wat het je kan opleveren als je investeert in deze vorm van marketing.
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO is een essentieel onderdeel van wat we online marketing noemen. Het richt zich op het optimaliseren van je website of webshop met als doel om hoger te scoren in de zoekresultaten, met name die van Google. Dit kun je doen door het optimaliseren van je content, het technisch verbeteren van je website, of door in te zetten op linkbuilding.
SEO zorgt voor meer bezoekers en dus meer omzet
Wat levert SEO je dan op? Simpel: doordat je betere posities vergaart in de zoekmachines, weten meer mensen je webshop te vinden, wat zorgt voor meer bezoekers, meer bestellingen en dus meer omzet.
SEO zorgt voor duurzaam resultaat
SEO is natuurlijk niet de enige online marketingdiscipline waar je in kunt investeren. Zo kun je ook kiezen voor SEA, oftewel het adverteren in zoekmachines. Het voordeel van SEO ten opzichte van SEA is echter dat de bezoekers die je ermee binnenhaalt 'gratis’ zijn. Je betaalt niet, zoals bij SEA, voor iedere bezoeker die naar je website gaat.
Bovendien zorgt SEO in tegenstelling tot SEA voor duurzaam resultaat. Stop je met SEA, dan ben je al je bezoekers kwijt. Bij SEO is dit niet het geval: door de optimalisaties die je hebt gedaan en de backlinks die je hebt vergaard profiteer je nog jaren van je investering. De posities die je hebt behaald gaan namelijk niet zomaar weg als je niet meer bezig bent met SEO.
Je concurrenten doen het ook
Misschien heb je het niet echt in de gaten, maar je kunt erop rekenen dat je concurrenten in de zoekmachine ook bezig zijn met SEO. Doe je het zelf dus niet, dan raak je achter op de concurrentie.
Besteed SEO uit voor het optimale resultaat
Wil je duurzaam rendement halen uit je online business, dan is het dus slim om te investeren in SEO. In plaats van dit zelf op te pakken, is het verstandiger om SEO uit te besteden aan een professioneel marketingbureau. Zo bespaar jij tijd en laat je het werk over aan echte specialisten. SEO lijkt namelijk misschien niet zo moeilijk, maar goed SEO doen is een vak apart. Door het uit te besteden aan professionals kun je er dus vanuit gaan dat je er de maximale resultaten uit haalt.