Auto van de zaak: de bijtelling

De belasting telt jaarlijks 22% van de waarde van de auto bij je inkomen op. Voor auto's die geen CO2 uitstoten is de bijtelling lager.

Heb je een auto van de zaak en rijd je daarmee ook privékilometers? Dan beschouwt de Belastingdienst dat als extra inkomsten waarover je belasting moet betalen.

Je werkgever geeft je auto van de zaak op aan de Belastingdienst. De belasting wordt elke maand op je loon ingehouden. Bekijk hoeveel je netto per maand overhoudt met de Bruto/Netto-Check.

22 of 16 procent bijtelling?

De belasting telt jaarlijks 22% van de waarde van de auto bij je inkomen op. Het gaat om 22% van de nieuwprijs van de auto (inclusief accessoires, inclusief btw en bpm) op de datum dat deel 1 van het kenteken is afgegeven.

Voor auto's die geen CO2 uitstoten is de bijtelling minder gedurende 5 jaar na de datum van afgifte van het kentekenbewijs, ook als de auto een andere bestuurder krijgt. Hierbij gaat het in 2024 om 16% bijtelling. Bij auto's die op waterstof rijden en zonnecelauto’s geldt dit percentage altijd. Bij andere 'nulemissie'-auto's geldt dit tot en met de cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt 22% bijtelling. Het grensbedrag van € 30.000 geldt voor auto's die in 2023 of 2024 hun eerste toelating hadden. Voor oudere auto's geldt een hoger grensbedrag. 

De datum van de afgifte van het kentekenbewijs is maatgevend voor de hoogte van de bijtelling. Check bij de Belastingdienst in welke categorie je auto valt. 

Verdere bijtellingsregels

Betaal je aan je werkgever een vergoeding voor het privégebruik, dan mag je die aftrekken van de bijtelling. Als je maar een deel van het jaar de auto van de zaak hebt, betaal je naar rato ook maar voor een deel belasting. Is de auto ouder dan 15 jaar, dan geldt de waarde in het economische verkeer in plaats van de catalogusprijs. Bijtelling is dan 35% van die dagwaarde.

Als je kunt aantonen dat je per jaar minder dan 500 km privé rijdt, vindt geen bijtelling plaats. Je moet je privékilometers dan wel aantonen met een rittenregistratie of ander bewijs. Woon-werkverkeer telt niet mee als privégebruik. Een verklaring moet je rechtstreeks aanvragen bij de Belastingdienst.

Auto van de zaak niet onaantastbaar

Ondanks de bijtelling is een auto van de zaak een gewilde arbeidsvoorwaarde. Logisch, want in een eigen auto rijden pakt zo goed als altijd duurder uit. Anders dan menig trotse leaseautorijder hoopt is het echter geen onaantastbare arbeidsvoorwaarde. Een werkgever mag de terbeschikkingstelling van een auto van de zaak wijzigen of intrekken onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld vanwege een andere functie, waarin geen of weinig dienstreizen gemaakt hoeven te worden. Of striktere eisen stellen aan het type auto dat gekozen kan worden, bijvoorbeeld vanwege de milieubelasting. Een overgangs- of afbouwregeling is dan wel aangewezen. Overleg met de ondernemingsraad als die er is, of de vakbond als de regeling in de cao staat ook.

Bijtelling in de toekomst

De lagere bijtelling voor auto's die geen CO2 uitstoten wordt stapsgewijs verhoogd, terwijl de grens van de catalogusprijs in de jaren 2023-2025 € 30.000 wordt. Vanaf 2026 ligt de bijtelling voor alle auto's van de zaak op 22%, ongeacht of ze werken op benzine of diesel of elektrisch moeten worden opgeladen.

Vergelijk je salaris

Related content
 
Loading...