Met welke kosten je zoal rekening mee moet houden als ZZP’er? Lees snel verder.
1. Werkruimte, faciliteiten en hardware
Wanneer je voor jezelf begint zul je er al snel achterkomen wat je werkgever eigenlijk allemaal voor je regelde. Van het papier, de printer tot aan de telefoon. Die laatste is wel een aandachtspunt want deze belkosten kunnen al snel aardig oplopen wanneer je veel belt, mailt en online aanwezig bent. Ga dus altijd voor een zakelijk abonnement zoals een zakelijk sim only. Daarmee weet je zeker dat je voldoende belminuten en data hebt. Daarnaast kun je een zakelijk abonnement aan het einde van het jaar aftrekken van de belasting. Maar ook met kosten van een eventuele werkplek en zaken als internet moet je rekening mee houden. En wat dacht je van laptops en andere zaken?
2. Belastingen, premies, pensioen en verzekeringen
Wanneer je als zelfstandige aan de slag gaat, zul je ook je eigen belastingaangifte en afdracht moeten doen. Dus vergeet niet dat je bij de inkomstenbelasting een groot bedrag moet betalen en ook dat je omzetbelasting in rekening moet brengen. Ook de premies voor de zorgverzekeringswet zijn belangrijk. Ook mis je een aantal verzekeringen wanneer je niet meer in loondienst bent. Denk aan de aansprakelijkheidsverzekering en de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Ten slotte is je arbeidsongeschiktheidsverzekering ook niet meer automatisch geregeld, ook iets om zeker op voorhand over na te denken. En problemen? Dan is een rechtsbijstandverzekering voor juridische hulp ook handig. Ook je pensioen bouw je niet meer automatisch op via je werkgever. Denk dus alvast na over je oude dag en hoe je dit gaat regelen.
3. Boekhouding
Een activiteit dat vaak geen favoriet is van veel ondernemers is het doen van de boekhouding en administratie. Gelukkig is hier wel behulpzame software voor, al is dit vaak niet gratis. Maar investeer hier wel in, dit kan je behoorlijk gaan schelen in de tijd die je eraan kwijt bent.
4. Marketing, reclame en acquisitie
Er zijn maar weinig startende ondernemers die niet aan reclame en/of acquisitie moeten gaan doen. Het is goed om hier tijd en budget voor vrij te maken om jezelf een succesvolle start te geven. Dit zijn niet alleen kosten in het plaatsen van advertenties in dagbladen, ook de websitebuilding en hosting hiervan maken hier onderdeel van uit. Zelfs lidmaatschap en deelname aan netwerken is een belangrijk onderdeel.
5. Vervoer
De auto van de zaak is ook verleden tijd, maar je zult wel nog steeds bij klanten moeten kunnen komen. Daarom is het goed om over vervoer na te denken. Heb je echt een bedrijfsauto nodig of kan het ook door middel van OV? In dat laatste geval is een zakelijk abonnement wellicht handig, dat kan behoorlijk schelen in de kosten én is eveneens af te trekken bij de belastingaangifte.
Naast bovenstaande zijn er nog heel wat andere kosten, denk aan opleidingen die je wilt volgen en de kosten van zakelijke bankrekeningen. Ook het verdiepen in je beroepsgroep door middel van vakliteratuur is aan te raden. Maar waar je ook zakelijk geld aan uitgeeft, zorg er direct voor dat het bonnetje in het administratiesysteem terechtkomt. Dit gaat je aan het einde van het jaar dan weer veel werk schelen.