Meer tijd voor klanten overhouden als zzp'er

Dit artikel is een partnerbijdrage en valt niet onder de redactionele verantwoordelijkheid van Loonwijzer.nl.

13 jan. 2023 - Wanneer je net begint als zzp’er is het vaak lastig om een goede work-life balance te vinden. Dit komt omdat je waarschijnlijk nog niet weet hoeveel tijd je kwijt bent aan alle verschillende aspecten van je bedrijf. Je moet tijd maken voor acquisitie, administratie, social media, bloggen, e-mailen etc. en soms is het moeilijk om prioriteiten te stellen. In dit artikel geven we je 4 tips om ervoor te zorgen dat je minder tijd kwijt bent aan de niet zo belangrijke werkzaamheden, zodat je meer tijd overhoudt voor je klanten.

7i6utjk6j6u.png

1. Haal hulp in bij het beheren van je website

Als freelance marketeer is het belangrijk dat je een goede website hebt waar potentiële klanten jou kunnen vinden. Maar het bijhouden van een website kan veel tijd kosten, zeker als je ook nog eens alle social media kanalen moet bijhouden. Gelukkig bestaan er bedrijven die zich hierin specialiseren en jouw website voor je kunnen beheren. Zo hoef jij je hier geen zorgen meer over te maken en kun je jouw focus leggen op andere werkzaamheden.

2. Gebruik een geautomatiseerd boekhoudprogramma

Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de administratie en boekhouding van je bedrijf. Een factuur maken kan veel tijd in beslag nemen, maar gelukkig bestaan er tegenwoordig verschillende geautomatiseerde programma’s die het werk voor jou uit handen kunnen nemen. Zo hoef jij alleen de relevante informatie in te voeren en hoef je niet elke keer alles opnieuw in te voeren als er iets verandert. Het enige wat jij dan hoeft te doen is de gegenereerde factuur in het boekhoudprogramma regelmatig controleren vooraleer je deze verzendt. 

3. Inschakelen van een online assistent

Eigenlijk is dit tip simpelweg een uitbreiding op tip 2: laat iemand anders de taken uitvoeren die jou veel tijd kosten en die niet per se door jou hoeven worden gedaan. Er zijn verschillende websites waarop je online assistentes kan inhuren die allerlei soort werkzaamheden voor jou kunnen uitvoeren, zoals het aannemen van je telefoontjes, het inplannen van je agenda, het beheren van je social media etc. Zo hoef jij je alleen te focussen op de taken waarvan jij denkt dat ze door jou moet worden voldaan en hoef je minder tijd te besteden aan de taken die minder belangrijk zijn.

4. Plan je dagen duidelijker in

Het is belangrijk dat je weet wat jouw dagelijkse/wekelijkse prioriteiten zijn. Hiervoor is het slim om elke dag/week/maand even stil te staan bij wat er allemaal moet gebeuren en wat er belangrijk is om te doen. Op deze manier vergeet je niks en ben je altijd gericht bezig met waar jouw focus op ligt op dat moment. Bovendien geeft dit ook rust in je hoofd omdat alles netjes geregeld is en duidelijk is voor jezelf én voor eventuele anderen waarmee je samenwerkt.

 

Loading...