Wat is een bedrijfskrediet?
Een bedrijfskrediet is niets anders dan een zakelijke lening waarover je rente betaalt voor een gegeven periode. Jij en de geldverstrekker hebben de vrijheid om de leningsvoorwaarden zelf te bepalen. Een bedrijfskrediet hoef je niet in een keer op te nemen. Het is ook mogelijk om het over diverse periodes op te nemen. Een zakelijke lening bestaat niet alleen uit rentekosten, maar ook afsluitprovisie, servicekosten en bereidstellingsprovisie komen erbij kijken. Het is daarom goed om eerst alle kosten in kaart te brengen. Je wilt jezelf niet zomaar in schulden steken die je later niet af kunt betalen.
Bedrijfskrediet met of zonder dekking
Zakelijke leningen gaan naar het bedrijf zelf. Een bedrijf is een aparte entiteit, met een eigen kredietgeschiedenis en kredietwaardigheid. Elk effect van niet betalen heeft alleen gevolgen voor hoe je aan het bedrijf bent verbonden. De aansprakelijkheid die je draagt, hangt af van het soort bedrijf dat je hebt. Daarom moet je weten of je een lening met of zonder een dekking afsluit. Een lening met dekking wil zeggen dat je jouw bedrijfsgebouw of voertuig als onderpand zou kunnen geven. Wanneer je de lening niet kunt betalen, zal de geldverstrekker over gaan tot verkoop van het onderpand.
Voordelen van zakelijke financiering
- Jouw bedrijfsplannen zakelijk financieren betekent dat je geld hebt en dat geeft jou als ondernemer gemoedsrust, zodat je je volledig kunt concentreren op de kerntaken van het bedrijf. Geen onnodige stress meer.
- Met een zakelijke lening vergroot je de capaciteit van jouw bedrijf. Je kunt dus meer machines aanschaffen, een nieuwe locatie openen of meer personeel in dienst nemen. Het voornaamste doel is dus om jouw productie te vergroten en de kwaliteit te verbeteren.
- Een bedrijfskrediet maakt het mogelijk om stagnaties in de supply chain te voorkomen. Je hebt dus een constante aanvoer van goederen in jouw bedrijf, leveranciers worden op tijd betaald en goederen wordt ook tijdig geleverd aan klanten.
- Met extra geld kan je goede marketing- en verkoopactiviteiten plannen, wat een goede impact zal hebben en tot verdere groei zal leiden.