Wat geef jij uit?

Dit artikel is een partnerbijdrage en valt niet onder de redactionele verantwoordelijkheid van Loonwijzer.nl.

24 jun. 2021 - De portemonnee gevuld, maar liever sparen omdat je de economie niet vertrouwt? Lekker shoppen omdat het gewoonweg goed voelt om weer geld uit te geven? Wat doe jij?

Een crisis heeft altijd grote gevolgen voor de uitgaven van consumenten. Een voorbeeld zijn de crisisjaren na 2008. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is er sinds 2014 sprake van herstel nadat Nederlandse huishoudens tussen 2008 en 2013 een daling lieten zien van hun uitgaven ten gevolge van de crisis. Er werden minder luxegoederen gekocht. Liever maakten mensen gebruik van bijvoorbeeld de uitverkoop zoals een tassen sale dan dat ze het volle pond betaalden of zelfs konden betalen. Ten opzichte van de jaren tussen 1995 en 2008 een flinke verandering. In die jaren steeg namelijk het uitgaveniveau. 

Coronacrisis werkte financieel twee kanten op

In de afgelopen twintig jaar waren de besparingen van huishoudens redelijk stabiel en fluctueerden op jaarbasis tussen 4 en 6 duizend euro, zo meldt het CBS. De coronacrisis werkte mogelijk twee kanten op. Het zal momenteel nog een duit in het zakje doen bij gezinnen die lange tijd niet op vakantie konden en al dat geld opspaarden voor betere tijden. Daarentegen hebben veel ondernemers hun spaargeld in moeten zetten om het hoofd boven water te houden. Hun bedrijf had veel te lijden onder de crisis en velen van hen moesten opgeven of een beroep doen op overheidssteun. 

Hogere inkomens geven veel uit aan ontspanning

Nu heeft iedereen natuurlijk een eigen uitgavepatroon. De een heeft veel over voor wonen, de ander kiest voor een minder dure woning en gaat liever op vakantie of koopt graag luxere producten zoals stijlvolle kleding, sieraden, een Cowboysbag tas van hoogwaardig leer of parfum. Volgens het CBS geven de hogere inkomens meer uit aan ontspanning, maar legt dat een minder grote druk op hun budget dan mensen met een lager inkomen. De hogere inkomens besteden meer dan een derde van hun inkomen aan bijvoorbeeld vakanties en restaurantbezoek. 

Vertrouwen in economie neemt toe

Ook al hebben we de afgelopen twee jaar een crisis doorgemaakt, inmiddels blijken consumenten weer meer vertrouwen in de economie te hebben, terwijl dat volgens het CBS sinds februari 2019 nog negatief was. Dit consumentenvertrouwen wordt vanaf april 1986 maandelijks gemeten. 

We gaan weer (online) shoppen

Waar geef jij je geld aan uit en hoeveel spaar je eigenlijk? Het zijn persoonlijke vragen, maar toch heeft het zeker met de landelijke tendens vandoen en zeker ook met een crisis zoals de coronacrisis. Nu mensen weer meer positief over de economie denken, is de kans ook groter dat er weer meer wordt uitgegeven aan luxeartikelen. We willen graag weer op vakantie, bestellen massaal online onze kleding, en nu we weer kunnen shoppen komen we met tassen vol spullen thuis. 

Het CBS zegt daarover: het consumentenvertrouwen bestaat uit twee deelindicatoren: het economisch klimaat, dat weergeeft hoe de consument de economische omgeving buiten zichzelf beoordeelt, en de koopbereidheid, die inzicht biedt in hoe de consument zijn eigen economische situatie inschat. Het lijkt dus laveren tussen het grote geheel en je eigen financiële situatie. Voelt het goed en heb je geld, dan kun je kopen. Twijfel je aan de economie en is je portemonnee minder goed gevuld of durf je het gewoonweg niet goed uit te geven, dan heeft dat niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor de economie gevolgen. Hoe sta jij er momenteel in?

wallet-2292428_1920.jpg

 

Loading...