Lagere lonen in Marketing en Communicatie in 2013 - WageIndex 2014

Het gemiddelde bruto uurloon is in de marketing en communicatiesector in 2013 gedaald naar €14,90. Het jaar ervoor was het nog €15,60, een daling van 4,6%. Dat blijkt uit de derde Loonwijzer/Monsterboard Wage Index, een rapport dat inzicht geeft in loonontwikkelingen in Nederland.

Werknemertevredenheid hoogst van alle sectoren

Amsterdam, 16 april 2014 – Het gemiddelde bruto uurloon is in de marketing en communicatiesector in 2013 gedaald naar €14,90. Het jaar ervoor was het nog €15,60, een daling van 4,6%. Dat blijkt uit de derde Loonwijzer/Monsterboard Wage Index, een rapport dat inzicht geeft in loonontwikkelingen in Nederland. De tevredenheid in deze sector is het hoogst van alle sectoren. Van de 21.737 ondervraagden was 35% tevreden met het salaris en 69% is tevreden met het werk. Tegelijkertijd staat maar liefst 55% van de medewerkers open voor een nieuwe baan en zijn ook de verwachtingen voor 2014 hoog. 74% van de medewerkers verwacht volgend jaar een promotie, 58% een salarisverhoging.

“Gemiddeld gezien zijn de medewerkers er qua loon op achteruit gegaan ten opzichte van 2012, maar in vergelijking tot vorig jaar lijkt het minder onrustig in de sector. De tevredenheid over werk en inkomen is nu hoog, maar de verwachtingen van medewerkers in deze sector zijn ook hoog”, zegt Paulien Osse, oprichter van de stichting Loonwijzer. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard vult aan: "We hebben afgelopen tijd een voorzichtige stijging in het aantal vacatures in deze markt gezien. Om talenten aan boord te houden, is het voor werkgevers belangrijk om de loonontwikkeling en arbeidsvoorwaarden komend jaar voldoende competitief te houden.”

Verwachtingen voor 2014
58% verwacht de komende 12 maanden nog bij dezelfde werkgever te werken. 74% van de medewerkers verwacht komend jaar een promotie, het meest van alle sectoren. 58% van de medewerkers in marketing en communicatie verwacht komend jaar een salarisverhoging. Ook dit percentage is hoog in vergelijking met andere sectoren. Alleen in de ICT-sector (65%) was dit percentage nog hoger.

Bruto uurloon omlaag
Het gemiddelde bruto uurloon in de sector marketing en communicatie daalde met €0,90 naar €14,90 in 2013, in 2012 was het nog €15,60. Het uurloon in deze sector is daarmee iets hoger dan het gemiddelde uurloon van alle sectoren.

Loonwijzer/Monsterboard Wage Index

2012

2013

% verschil

Agrarische sector

€ 13,70

€ 12,80

-6,6%

Horeca & Toerisme

€ 10,50

€ 10,40

-1,0%

Productiesector

€ 17,30

€ 16,30

-5,8%

Onderwijs

€ 17,30

€ 16,40

-5,2%

Marketing & communicatie

€ 15,60

€ 14,90

-4,5%

Financiële sector

€ 16,50

€ 15,20

-7,9%

Gezondheidszorg

€ 14,80

€ 14,40

-2,7%

IT & Telecom

€ 16,50

€ 15,10

-8,5%

Transport & logistiek

€ 14,20

€ 13,30

-6,3%

Bouw

€ 15,60

€ 14,80

-5,1%

Tabel 1 - Gemiddeld bruto uurloon per sector

Arbeidsvoorwaarden
Bonussen zijn niet gebruikelijk in deze sector. Prestatiebonussen worden het meest toegekend, zo’n 14% ontvangt deze. Eindejaarsuitkeringen, een 13e maand of winstdeling komt weinig voor, slechts 5% ontvangt deze. Opvallend is dat veel medewerkers aangeven dat overuren niet gecompenseerd worden (48%). In alle andere sectoren worden overuren vaker gecompenseerd.

Werknemerstevredenheid het hoogst
Uit de Loonwijzer/Monsterboard Wage Index blijkt dat 35% procent van de medewerkers tevreden is met hun salaris. Dat is een hoge score, alleen in de financiële sector is de tevredenheid over het inkomen hoger. Werknemers in de marketing en communicatie zijn het meest tevreden met hun baan (69%), gevolgd door de zorg (64%), de productiesector (64%) en de onderwijssector (63%).

De Loonwijzer/Monsterboard Wage Index
De Loonwijzer/Monsterboard Wage Index is het resultaat van de jarenlange relatie tussen Monsterboard en Loonwijzer en hun gezamenlijke behoefte aan een transparante arbeidsmarkt. Loonwijzer is een onafhankelijke non-profitorganisatie die data over lonen in meer dan zeventig landen onderzoekt en vergelijkt. Monsterboard is marktleider in het succesvol verbinden van de juiste mensen met de juiste mogelijkheden. Samen geloven beide partijen dat deze Index meer openheid creëert in ‘de wereld van werk’.

 
Loading...