Tips voor acquireren: van Twitter tot telefoon

Dé acquisitiemethode bestaat niet. Iedereen heeft eigen voorkeuren voor acquireren. Hieronder handige tips over twitteren, telefoneren, Linked-In, websites, bloggen en meer.

Twitter en LinkedIn zijn onmisbaar bij acquisitie, zeggen veel zzp’ers. Kan wel wezen, zeggen anderen, maar met bellen en mailen naar mogelijke klanten kun je net zo succesvol acquireren. Nee, bezweren weer anderen: ontmoet mensen, ga netwerken, dat werkt!

Conclusie: dé beste acquisitiemethode bestaat niet. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Hieronder vind je handige tips voor allerlei acquisitiemogelijkheden.

Twitter, blog en LinkedIn

Het is altijd fijn een mooi cadeautje te krijgen. Nuttige informatie en aardige weetjes uit je vakgebied die je op internet weggeeft, zijn voor anderen zo'n aardig cadeau. Ze zijn blij met de kennis die jij verspreidt, raken geïnteresseerd in je expertise en als ze merken je zinnige dingen vertelt, gaan ze je vertrouwen. Dan heb je een aardige kans dat ze je aankloppen op het moment dat ze je diensten of producten nodig hebben. Door actief online je eigen netwerk op te bouwen bereik je een flink aantal mensen. Bovendien tippen die weer anderen in hun eigen netwerk over jouw expertise. In een notendop is dat hoe sociale media in je voordeel kunnen werken bij acquisitie.

LinkedIn

Met LinkedIn creëer je een online netwerk van zakelijke contacten. Via je bestaande LinkedIn-contacten kun je online nieuwe contacten leggen en zo je online netwerk uitbreiden. Dat is het begin. Vervolgens ga je die contacten benutten. Je kunt ze met een kort berichtje ervan op de hoogte stellen als je iets interessants te melden hebt. Je kunt deelnemen in discussiegroepen of zelf een discussiegroep opzetten, en daarin kennis en ideeën uitwisselen. Klanten en opdrachtgevers kun je vragen om een aanbeveling te schrijven over jouw diensten of producten, die andere LinkedIn'ers in je netwerk kunnen lezen. Het resultaat van dit alles is dat je zo voor een flinke groep mensen de drempel naar je zaak verlaagt. En je blijft op de hoogte van waar je contacten mee bezig zijn. Da's handig als je ze een keertje persoonlijk wilt mailen of bellen voor een acquisitiegesprek.

Bekijk voor inspiratie Beginnen op LinkedIn van Erno Hannink, specialist op het gebied van sociale media voor zzp'ers, en Hoe LinkedIn nu echt gebruiken van LinkedIn- en netwerkspecialist Jan Vermeiren.

Blog

Acquireren begint met delen, zeggen zakelijke fans van sociale media. Hét medium om je kennis te delen met anderen is een blog. Bij voorkeur minstens één keer per week zeggen de kenners, anders bouw je geen vaste lezerskring op. 

Een blog beginnen is makkelijk. Maar bloggen volhouden is aan minder mensen gegeven: slechts 1,1 procent van alle blogs wordt wekelijks bijgewerkt. Lees meer over het volhouden van bloggen in de reacties op Heb jij bloggen de rug toegekeerd in een NRC Next blog.

Voorzichtig beginnen? De allerlaagste drempel naar de blogosfeer is zelf reageren op blogs van anderen. Groepsbloggen zijn er ook, daar kun je ook proberen af en toe een artikel geplaatst te krijgen of vaste blogger te worden.

Zelf een blog starten? Hoe krijg je je berichten dan online? Als je je niet met de techniek wilt bezighouden, is een online blogprogramma veruit het gemakkelijkst. Een goed voorbeeld is Wordpress.com. Als je een website hebt (daarover lees je straks meer) kun je een blogprogramma's ook installeren op de webserver bij je hostingsbedrijf. Met Wordpress, maar nu via Wordpress.org, is dat relatief gemakkelijk, al zul je er niet aan ontkomen toch een paar technische zaakjes even uit te pluizen.

Nog wat verdere achtergronden? Kijk naar het artikel over weblogs op Wikipedia.

Facebook

Met Facebook kan je gemakkelijk groepen mensen bij elkaar verenigen die zich interesseren voor hetzelfde onderwerp. Je kan een pagina maken voor je bedrijf, organisatie of voor jezelf, waarmee je likes kan verzamelen. Mensen die jouw pagina hebben geliked kunnen zo op de hoogte worden gehouden van nieuwtjes, relevante zaken die iets te maken hebben met jouw bedrijf, en je kan zo engagement of een "buzz" creëren rondom nieuws en evenementen. Om zakelijker over te komen kan je het beste een officiële pagina oprichten in plaats van een "vrienden"-pagina - een profiel die je zelf zou gebruiken voor jou als persoon. 

Met Facebook kan je ook advertenties plaatsen (waar je uiteraard voor moet betalen), die je meer zichtbaarheid opleveren, en dus hopeijk ook meer likes. 

Twitter

Met Twitter stuur je tweets de wereld in: korte berichtjes van hooguit 140 tekens. Die berichtjes komen terecht bij mensen die zich als volger hebben aangemeld. Iedereen kan zijn favoriete twitteraars volgen, met één muisklik is dat voor elkaar. Volgers kunnen met ook even snel zelf een reactie sturen naar de twitteraar. Zo'n 1-op-1 berichtje is soms een aardige opstap voor je acquisitie.

Twitterberichtjes zijn ultrakort omdat ze bedoeld zijn om razendsnel super-actuele informatie te verspreiden, waar je ook maar bent, via je computer of mobieltje. De tweets kunnen gaan over wat je leest, ziet of hoort, wat je doet, wat je te weten komt of wat je te binnen schiet. Binnen een paar minuten heb je je eigen Twitter-account aangemaakt.

Tweets kunnen voor een beginner soms volstrekt onbegrijpelijk jargon lijken. Als je nog nooit naar Twitter hebt gekeken, begin dan eens met de politieke tweets van Alexander Pechtold of Frits Wester - zij behoorden tot de meest invloedrijke Twitteraars van de afgelopen jaren. 

Slimme do's en don'ts van zakelijk twitteren vind je op Parool.nl.

Website

Voor veel zzp'ers is de website een uitgebreid online visitekaartje. Bij alle vormen van acquireren kun je ernaar verwijzen. Zo'n eenvoudige website waarop je je eigen bedrijf presenteert, hoeft niet duur te zijn. Het begint met het zoeken van een hostingbedrijf. Hosting wil zeggen dat je website op een computer (server) staat die altijd toegankelijk is voor de buitenwereld. Een hostingbedrijf kan ook een domeinnaam - een www-webadres - voor je registreren. Google op 'webhosting' je krijgt het enorme hostingaanbod te zien.

Via een hostingbedrijf kun je meestal ook een standaard website aanschaffen die je op je huisstijl kunt laten aansluiten door zelf kleuren en afbeeldingen te kiezen. Om snel en gemakkelijk teksten, afbeeldingen en documenten online te kunnen zetten is verder een contentmanagementsysteem onontbeerlijk. Dat zit er dan meestal ook bij.

Reken voor de hosting van een kleine website per jaar op een paar tientjes tot tweehonderd euro, afhankelijk van service en handige extra's. Soms zit de prijs van een website daar al bij inbegrepen, soms betaal je nog eenmalig een enkele tientjes voor software waarmee je vrij gemakkelijk een standaardwebsite kunt bouwen. Er zijn ook pakketten waarvoor je jaarlijks wat meer betaalt, maar die je veel meer mogelijkheden bieden om je website aan te kleden. Laat je liever een website helemaal voor jouw bedrijf ontwerpen door een vormgever, dan kom je al snel uit tussen de 500 en 1000 euro aan eenmalige ontwerpkosten. De (jaarlijkse) domeinnaamregistratie kost ook minimaal een tientje. 

Hoe simpel het ook allemaal voorgespiegeld wordt, als het gaat om websites vliegen de technische termen je al snel om de oren. Wil je de kosten laag houden, dan is hulp van een kennis of familielid met enig verstand van websites onmisbaar, of sla er een boek voor beginners op na. Schaf anders voor wat meer geld een compleet webhosting- en websitepakket voor digibeten aan inclusief technische ondersteuning. Dat bespaart je een hoop tijd. Reken dan op eenmalig enkele honderden tot ruim duizend euro's, en daarnaast de jaarlijkse hostingkosten.

Marktplaatsen voor freelancers

Opdrachtgevers en freelancers bij elkaar brengen, dat doen online-marktplaatsen zoals Freelance.nl en Hoofdkraan.nl. Opdrachtgevers zetten er een opdracht uit en als freelancer kun je dan laten weten voor welk bedrag of uurtarief je die aanneemt en waarom jij er de geschiktste kandidaat voor bent. Altijd het proberen waard, al is het onvermijdelijk dat je moet opbieden tegen freelancers die flink onder reële tarieven zitten. Je ziet op die websites dan ook regelmatig felle reacties van collega-freelancers, die erop wijzen dat aan kwaliteit een prijskaartje hangt.

Direct mail

Naast al het online contact kan een mooie brochure of wervende brief die je rechtstreeks opstuurt nog steeds effectief zijn. Met printkosten en porto kom je uit op ongeveer een euro per adres aan kosten. Het lastigste is om aan adressen te komen. Je hebt er een paar honderd nodig, want de gemiddelde respons op direct mail is zo'n vijf procent. Dat zijn mensen die meer informatie vragen. Een daadwerkelijke opdracht komt uiteindelijk van gemiddeld zo'n twee procent. Mik je op tien klanten, dan moet je dus 500 adressen aanschrijven. Adressen overtikken van telefoongidsen of bedrijvengidsen kost je dagen. Je zult al gauw ontdekken dat een adressenbestand goud waard is. Bedrijven zat die dáár hun geld mee verdienen. Toch kan het efficiënt zijn bij hen adressen te kopen. Je hebt ze vanaf ongeveer een euro per adres, afhankelijk van hoe specifiek je je doelgroep formuleert.

Adverteren

Voor een advertentie in een landelijke dagblad of tijdschrift moet je fors in de buidel tasten. Adverteren in een regionale krant en huis-aan-huis-bladen is minder duur. Een advertentie van 8 x 11 cm in een regionale krant zal al snel ruwweg 500 euro kosten. Wil je zo'n formaat advertentie in De Telegraaf, dat zit je op ruim 2000 euro. Je kunt ook richten op tijdschriften of vakbladen, afhankelijk van je doelgroep. Vaak vind je op de website van een blad de advertentietarieven.

Eén advertentie is meestal niet genoeg om potentiële klanten wakker te schudden. De kracht zit hem in de herhaling!

E-mail marketing

Nederland heeft, in aansluiting op Europese regelgeving, een wettelijk spamverbod. Je mag geen ongevraagde e-mail versturen naar privé-personen maar ook niet naar zakelijke instellingen. Beide zijn verboden. Wel kun je voor klanten die je al kent een nieuwsbrief maken met daarin op je doelgroep toegesneden, interessante informatie, en hen vragen of ze die willen ontvangen. Meer over het versturen van marketing e-mails vind je bij Autoriteit Consument en Markt.

De telefoon

Die goeie, ouwe telefoon heeft veel voordelen:

  • je weet zeker dat je boodschap bij de juiste persoon terecht komt,
  • je komt te weten waaraan je mogelijke afnemer behoefte heeft,
  • je kunt ingaan op de voordelen die je product juist voor hem of haar heeft.

Een nadeel daar tegenover: het is tijdrovend. Om te beginnen moet je je verdiepen in de organisatie die je gaat bellen. Over verkoopgesprekken, inclusief telefonische, zijn boeken en websites vol geschreven. De belangrijkste stelregel is: luisteren. Overspoel de ander niet alleen met wat je te bieden hebt, maar stel ook vragen om te achterhalen waaraan hij of zij eigenlijk behoefte heeft. Goed luisteren en goed doorvragen is lastig. Oefening baart kunst.

Acquisitie kost tijd én geld

Hoe je ook te werk gaat: klanten werven kost tijd en vaak ook geld. En dat blijft, ook als je zaak eenmaal goed loopt. Klanten blijven niet eeuwig bij je. Mensen houden nu eenmaal van verandering. Of je contactpersoon bij een bedrijf gaat ergens anders werken en zijn opvolger gunt de opdrachten aan iemand die hij al kent. Of het bedrijf reorganiseert of bezuinigt. Omdat je altijd klanten kwijtraakt, moet je ook altijd werven. Het is echt niet gek om met een eenmanszaak tien procent van je omzet en een halve dag per week te besteden aan klantenwerving.

Citeer deze pagina © WageIndicator 2017 - Loonwijzer.nl - Tips voor acquireren: van Twitter tot telefoon