Analyseer sterke en zwakke punten van je bedrijf

Voorspel de toekomst van je bedrijf met een SWOT-analyse, leen geld van de overheid of investeerders en doe aan marketing: tips voor het starten van je bedrijf.

Ondernemen is kansen zien en risico's nemen. Maar ook: afwegen, doorcalculeren en realistisch zijn. Als zelfstandige zonder personeel (zzp'er) heb je alle afdelingen van een bedrijf in één persoon verenigd: je bent hoofd automatisering, hoofd marketing en chef administratie. Heb je een zaak met personeel, dan delegeer je taken. Toch moet je ervoor zorgen dat alle dwarsverbanden blijven kloppen. Er moet samenhang zijn en daarvoor is er overzicht nodig.

Marketing

Coca-Cola en Heineken weten het als geen ander: niemand drinkt hun dranken omdat ze lekkerder zijn dan andere. Ze verkopen alleen zo goed omdat iedereen minstens één keer per week krijgt toegeschreeuwd hoe cool het leven is met hún toverdrank. Voor jouw product of dienst geldt hetzelfde: wijs (potentiële) klanten er keer op keer op wat je te bieden hebt! Zodat jouw naam op hun lippen ligt wanneer ze iets nodig hebben. (Zie voor acquireren, direct mail en adverteren: Acquisitie.)

SWOT-analyse

Aan plannen en ideeën is meestal geen gebrek. Maar hoe kom je erachter of de dingen die je bedenkt haalbaar zijn? Daarvoor bestaat de zogeheten SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Oppertunities en Threats). Niet heel moeilijk om te doen, wel heel zinnig. Met een interne én externe analyse ben je in staat de toekomst van je bedrijf uit te tekenen.

Interne analyse

Als ondernemer heb je min of meer grip op de eigen sterke en zwakke punten. Dat maakt het niet eenvoudig om de sterke en zwakke punten van je eigen toko te analyseren. Laat je analyse daarom ook door iemand anders lezen (een collega-ondernemer).

Voorbeelden voor een interne analyse met sterke/zwakke punten

  • Ik onderscheid me scherp/nauwelijks ten opzichte van collega-ondernemers.
  • Ik heb voldoende/onvoldoende financiële middelen.
  • Ik heb een doeltreffende/geen concurrentiestrategie.
  • Ik heb een goede naam/geen speciale positie bij mijn klanten
  • Ik heb een/geen strategische koers die ik vaar
  • Mijn concurrentiepositie is verbeterd/verslechterd.
  • De faciliteiten die ik gebruik zijn verouderd/up-to-date.
  • Mijn winst stijgt/daalt omdat....
  • Mijn vaardigheden zijn ruim voldoende/onvoldoende.
  • Ik doe veel/weinig aan productinnovatie (vernieuwing van dienstverlening)
  • Mijn prijs-kwaliteitverhouding is goed/niet zo goed.

Externe analyse

Nadat je de sterke en zwakke punten hebt geanalyseerd, worden de omgevingsfactoren in kaart gebracht. Het gaat hier om het identificeren van trends uit de omgeving die invloed hebben op de onderneming. Bedenk wel: wat voor de ene een bedreiging is kan voor de andere een kans betekenen.

Voorbeelden voor een externe analyse met kansen en bedreigingen

Kansen:

  • Nieuwe markten of segmenten;
  • Samenwerking met overige ondernemingen;
  • Contacten met concurrenten;
  • Snellere groei van de markt;
  • Internet.

Bedreigingen:

  • Toenemende concurrentie;
  • Teruglopende marktgroei;
  • Groeiende concurrentiedruk;
  • Veranderende behoeften van klanten;
  • Demografische veranderingen.

Investeerders

Heb je een supergoed idee, maar vind de bank het niet 'safe' om je er een som geld voor te lenen? Er lopen in Nederland zat rijke, avontuurlijke mannen en vrouwen rond die graag in een goed idee investeren! Misschien zien zij iets in jouw geweldige plannen. Je vind ze op de website voor investeerders en ondernemers.

In financiële problemen? Leen van de overheid! Dat is helemaal geen schande. Er kunnen allerlei omstandigheden zijn waardoor je het even niet meer trekt. En als de bank je in de steek laat, laat dan je ondernemerstrots niet je ondergang worden. Doe een beroep op regelingen die er zijn. Als het voortbestaan van je bedrijf in gevaar komt, kun je een beroep doen op het besluit bijstandsverlening zelfstandigen. Ook kun je een aanvullende uitkering aanvragen. Leer meer over de financieringsmogelijkheden voor zzp'ers.

 
Loading...